Børn og familie

Daginstitutioner og dagpleje

I Kalundborg Kommune skal børn have den støtte og omsorg samt de udviklingsmuligheder, de har brug for. Helt centrale værdier for arbejdet med børnene er tillid og trivsel.

Vi vil arbejde for

  • at medarbejderne i daginstitutionerne og dagplejen har et højt uddannelsesniveau. I forbindelse med efteruddannelse er det nødvendigt at sikre konkrete initiativer og tilstrækkelige midler til personaleressourcer.
  • at det uddannede personale i daginstitutionerne udgør mindst 75%
  • at sund kost indgår som led i det pædagogiske arbejde. Der skal være fokus på sundhed og trivsel og på børnenes behov.
  • at nærhed prioriteres. Der skal i alle institutioner være mulighed for at etablere mindre, overskuelige enheder, da det giver ro og tryghed i hverdagen. Også i større institutioner skal rammerne for “det små i det store” være til stede.
  • at der skal være plads til forskellighed. Alle børn skal opleve, at de bliver hørt.
  • at der skal være særligt uddannet personale til børn med fysiske eller psykiske handicap
  • at børn med motoriske vanskeligheder får den nødvendige hjælp
  • at sikre, at de ansatte er klar til at modtage børn med en anden kultur og et andet sprog. Det tilstræbes, at alle disse børn kommer i et pasningstilbud for at fremme en reel integration.
  • at det kommunale tilsyn med de private børnepasningsordninger bliver tættere.

Skole

Udvikling og kvalitet skal være kendetegnende for skolerne i Kalundborg Kommune. Motivation, trivsel og gode relationer er nøgleordene for at lære noget og for at skabe succeser i hverdagen. Derfor skal vi sikre, at de rette betingelser for motivation og trivsel er til stede. Helt centrale værdier for arbejdet med børnene er tillid. Desuden er det væsentligt for folkeskolen, at den er for alle.

Vi vil arbejde for

  • at klassekvotienten ikke overstiger 22 elever og at der ikke er under 12
  • at der i undervisningen tages hensyn til det enkelte barns individuelle måde at lære på
  • at skolerne er rummelige og inkluderende – men ikke for enhver pris
  • at fællesskabstænkning og demokrati støtter og udvikler undervisningen
  • at alle børn inddrages i skolens dagligdag – bl.a. gennem elevråd – således at eleverne oplever fællesskab og demokrati
  • at sikre, at de ansatte er klar til at modtage børn med en anden kultur og et andet sprog
  • at alle børn i folkeskolen har mulighed for at få et sundt og varieret måltid, så de er i stand til at få udbytte af undervisningen
  • at IT inddrages og anvendes i de læringsmæssige sammenhænge, hvor det giver mening. En forudsætning for dette er ordentligt udstyr i skolerne.
  • at der laves en lokalaftale på folkeskoleområdet, hvor der gøres op med de rigide arbejdstider, således at lærernes arbejde tilpasses det øvrige arbejdsmarked
  • at skolerne fortsat har engagerede lærere, der både har medindflydelse samt rum og tid til at tilrettelægge deres undervisning
  • at lærernes kompetencer fortsat udvikles og udbygges gennem efteruddannelse. I forbindelse med efteruddannelse er det nødvendigt at sikre konkrete initiativer og tilstrækkelige midler til personaleressourcer.
  • at forældrene inddrages i et forpligtende samarbejde
  • at foreningslivet, erhvervslivet og andre samarbejdsparter i lokalsamfundet inddrages i et konstruktivt samarbejde med folkeskolerne i overensstemmelse med tankerne om den åbne skole
  • at samarbejdet om det gode 10. klassetilbud fortsat skal udbygges og udvikles, så alle elever er parate til at starte på en ungdomsuddannelse
  • at UU-vejledningen giver en kvalificeret vejledning i forhold til studie- og jobvalg. Der skal sikres et højt niveau og individuel vejledning.
  • at UU-vejledningen som udgangspunkt målrettes uddannelser i Kalundborg Kommune, hvis de findes
  • at ungdomsskolen gøres mere attraktiv og at deres aktiviteter udbydes over hele kommunen

Ungdomsuddannelser

På fremtidens arbejdsmarked bliver det at have en uddannelse mere og mere nødvendig. Kalundborg Kommune skal derfor fortsat understøtte, at der er et attraktivt og bredt udbud af ungdomsuddannelser.

Vi vil arbejde for

  • at optagelsesfrekvensen til ungdomsuddannelserne fortsat er høj
  • at kommunen fungerer som en aktiv samarbejdspartner for ungdomsuddannelserne
  • at netværket til de nærmeste uddannelsesbyer udbygges og udvikles til gavn for ungdomsuddannelserne,
  • at busforbindelserne til og fra oplandet til ungdomsuddannelserne udbygges og forbedres
  • at der er en koordineret indsats for de unge, der har problemer, så de ikke oplever at blive kastebold mellem forskellige forvaltninger og afdelinger i kommunen.

Børn og unge med særlige behov

Det er vigtigt, at børn og unge med særlige behov kan få samme muligheder for et godt børne- og ungeliv, uddannelse og arbejde, som andre børn og unge har. Vi skal forbedre deres vilkår og prioritere indsatsen, så de menneskelige, faglige og økonomiske ressourcer udnyttes så godt som muligt. Vi forpligter os på at have et særligt ansvar for børn og unge med særlige vanskeligheder.

Vi vil arbejde for

  • at vi til enhver tid har det fornødne beredskab til at hjælpe børn og unge med særlige vanskeligheder
  • at opprioritere den tidlige indsats, så færrest mulige børn får behov for mere indgribende hjælpeforanstaltninger
  • at hjælpen ydes i tæt dialog med forældrene og med barnets øvrige netværk
  • at kvalitetsudvikle på det anbringelsesforebyggende område
  • at specialtilbuddet på folkeskoleområdet er af god kvalitet, så trivsel og læring for målgruppen sikres
  • at daginstitutioner, dagpleje og skoler har klare retningslinjer for, hvornår der skal ske underretning om børn og unge, der mistrives. Der skal være fokus på tidlig indsats.
  • at familier, der er i sorg på grund af dødsfald blandt de nærmeste, tilbydes særlig hjælp.